Opleiding zoeken: 1334 resultaten
Laden
A total of 1334 items found.
Showing 1334 items on page 1 of 167.
1 - 8 van 1334 resultaten
KU Leuven Seniorenacademie Antwerpen "Wat ruist er door het struikgewas? Christendom anno 2024"
KU Leuven
Antwerpen
24 apr. 2024
10 Euro
Onder het motto 'levenslang leren' wil de KU Leuven Seniorenacademie haar expertise en deskundigheid binnen tal van vakgebieden met u delen. Op woensdagavond 24/4 ontvangt de Academie Antwerps bisschop mgr. Johan Bonny voor een lezing getiteld "Wat ruist er door het Struikgewas. Christendom anno 2024."
Lesmoment: Dag
Aanvang om 19.30 uur. De lezing vindt plaats op campus Carolus, in het groot auditorium (0.05/0.06).
Game- en schermverslaving: hoe ga je ermee om?
Hogeschool Thomas More
Vorselaar
24 apr. 2024
55 Euro
Games, social media, YouTube, soaps … ze zijn enorm populair bij jongeren en maken deel uit van hun dagelijkse bezigheden. Hoewel er kennis te halen valt uit deze kanalen en jongeren er dingen uit leren zoals het verbeteren van hun coördinatie en probleemoplossend denken ... kunnen ze voor sommigen verslavend werken met alle gevolgen van dien. Hun studies, concentratie, gezondheid en sociale leven gaan zienderogen achteruit. Tegelijkertijd halen deze jongeren er veel voldoening uit en geeft het hen een goed gevoel. Het is net dat goed gevoel dat verslavend kan werken. In deze interactieve vorming, kom je alles te weten over: Wanneer wordt gamen problematisch en is er sprake van een verslaving? Wat zijn de oorzaken? Hoe kan je het herkennen in een vroeg stadium en wie is er extra vatbaar voor? Welk gedrag zien we thuis/op school? Hoe kan je het gesprek aangaan als leraar met een leerling, wanneer je je zorgen maakt? Wanneer betrek je de ouders erbij? Hoe kunnen ouders en leraren samenwerken om bij een vermoeden van 'verslaving' de gepaste hulp te bieden? Kortom, hoe moeten we in onze huidige maatschappij omgaan met gamegedrag bij jongeren en alle schermen om hen heen (pc, smartphone, tablet, gameconsoles, tv …). We reiken jullie tools aan om met deze jongeren aan de slag te gaan.
Teamteaching: 1 plus 1 is meer dan 2.
Hogeschool Thomas More
Turnhout
24 apr. 2024
55 Euro
Zijn jij en je collega startende teamteachers en wil je meer input om je praktijk krachtig vorm te geven? Willen jij en je collega graag van start met teamteaching, maar weet je nog niet goed hoe? In de lerarenopleiding lager onderwijs in Turnhout leren we toekomstige leraren de competenties met betrekking tot teamteaching aan. Vanuit deze ervaringen willen we ook startende teamteachers in het onderwijsveld ondersteunen bij het creëren van meerwaarde door teamteaching in hun eigen praktijk. Deze nascholing leert je: - Welke mogelijkheden de verschillende teamteachmodellen bieden om meerwaarde te creëren in je onderwijspraktijk. - De drie doelen van teamteaching: 1. Teamteaching om de leeromgeving krachtiger te maken (brede basiszorg en binnenklasdifferentiatie haalbaar maken). 2. Teamteaching om jezelf te versterken als professional. 3. Teamteaching om de werkdruk te verminderen. - De voorwaarden van effectieve teamteaching te identificeren, zowel in de samenwerking als in de ondersteuning vanuit je school. - Meteen de theorie in de praktijk om te zetten. Meerwaarde creëren door teamteaching, zowel voor jezelf als je leerlingen, dát is het doel!
Lesmoment: Dag
Domein
Game- en schermverslaving: hoe ga je ermee om?
Hogeschool Thomas More
Vorselaar
24 apr. 2024
55 Euro
Games, social media, YouTube, soaps … ze zijn enorm populair bij jongeren en maken deel uit van hun dagelijkse bezigheden. Hoewel er kennis te halen valt uit deze kanalen en jongeren er dingen uit leren zoals het verbeteren van hun coördinatie en probleemoplossend denken ... kunnen ze voor sommigen verslavend werken met alle gevolgen van dien. Hun studies, concentratie, gezondheid en sociale leven gaan zienderogen achteruit. Tegelijkertijd halen deze jongeren er veel voldoening uit en geeft het hen een goed gevoel. Het is net dat goed gevoel dat verslavend kan werken. In deze interactieve vorming, kom je alles te weten over: Wanneer wordt gamen problematisch en is er sprake van een verslaving? Wat zijn de oorzaken? Hoe kan je het herkennen in een vroeg stadium en wie is er extra vatbaar voor? Welk gedrag zien we thuis/op school? Hoe kan je het gesprek aangaan als leraar met een leerling, wanneer je je zorgen maakt? Wanneer betrek je de ouders erbij? Hoe kunnen ouders en leraren samenwerken om bij een vermoeden van 'verslaving' de gepaste hulp te bieden? Kortom, hoe moeten we in onze huidige maatschappij omgaan met gamegedrag bij jongeren en alle schermen om hen heen (pc, smartphone, tablet, gameconsoles, tv …). We reiken jullie tools aan om met deze jongeren aan de slag te gaan.
STEM implementeren in de lagere school
Hogeschool Thomas More
Mechelen
24 apr. 2024
195 Euro
Deze reeks bestaat uit drie sessies. In de eerste sessie bekijken we samen de plaats van STEM binnen de school en het schoolteam. Zo verkennen we verschillende pistes over hoe STEM op een duurzame manier in de lessen geïntegreerd kan worden. Er bestaat al veel materiaal waarin wetenschap, techniek en/of wiskunde aan bod komen. Vanuit dit bestaand materiaal proberen we tijdens de tweede sessie echte STEM-activiteiten te creëren en staan we ook stil bij evaluatie van dergelijke activiteiten. Thematisch werken is de focus van de derde sessie. We ontwerpen binnen een thema naar keuze verschillende STEM-activiteiten. Op het einde van deze sessie ga je naar huis met een rugzak vol STEM-activiteiten voor iedere graad. Deelnemen met verschillende leden van een schoolteam, met ondersteuning van de directie en met de ambitie om een duurzaam STEM-beleid uit te bouwen op school, maakt de deelname aan deze vorming nog effectiever. Na deze nascholing kan je... gebruik maken van een roadmap om STEM op school vorm te geven van bestaande lessen STEM-lessen creëren. STEM-activiteiten ontwerpen binnen een thema naar keuze Info Lesgevers | An Serneels en Pieter Gijbels, docenten STEM lerarenopleiding Thomas More Cursuscode | 240424_Q0 Datum | woensdagen 24 april, 8 mei en 22 mei 2024 Duur | 09.0
Lesmoment: Dag
Domein
Klinische semeiologische benadering van kindermishandeling
KU Leuven
Leuven
Online
25 apr. 2024
0 Euro
In deze sessie zullen frequente presentatievormen van kindermishandeling voorgesteld worden. Er zal ingegaan worden op de niet-accidenteel hersentrauma bij de zuigeling, met nadruk op de kliniek, radiologische afwijkingen en vaststellen van retinabloedingen. Daarnaast zal de mishandeling van het jonge en oudere kind besproken worden, met aandacht voor semiologie (huidletsels, brandwonden…) en het RX babygram. Organisator: Pentalfa
Lesmoment: Dag
Ondernemers in dialoog met Martin Bacquaert
KU Leuven
Kortrijk
25 apr. 2024
125 Euro
In de reeks ‘Ondernemers in dialoog' gaat een ondernemer in beperkt gezelschap aan tafel. Tijdens deze sessie geeft Martin Bacquaert een inspirerende getuigenis vanuit de praktijk en gaat hij in dialoog als wijnmaker en zaakvoerder van Entre-Deux-Monts, het bedrijf waar hij stichter en grondlegger van is. Hij vertrekt vanuit het idee 'ondernemen op het ritme van het klimaat'. Wat is het verschil tussen nu en 20 jaar geleden? En wat binnen 20 jaar? Is de klimaatsverandering een vloek of zegen?
Lesmoment: Dag
Domein
Filosofia met Tinneke Beeckman | 'Ken jezelf' in tijden van geestelijke verwarring
KU Leuven
Kortrijk
25 apr. 2024
40 Euro
Reflecteren en je blik verruimen: dat is het opzet van Filosofia. In deze reeks nodigen we telkens een autoriteit binnen de gezondheidszorg uit om samen met een groep professionals na te denken over een actueel thema. Tijdens deze sessie treed je in gesprek met Tinneke Beeckman over wat de bekende filosofische spreuk 'ken jezelf' betekent in tijden van geestelijke verwarring.