Opleiding zoeken: 193 resultaten
Laden
A total of 193 items found.
Showing 193 items on page 11 of 25.
81 - 88 van 193 resultaten
Begeleiden van noden: Kijken achter gedrag
Hogeschool Thomas More
Turnhout
14 mei 2024
50 Euro
Waarom doen kinderen/jongeren wat ze doen? Hoe lezen we gedrag? We zoomen in op handvaten om in te spelen op dit gedrag op de klasvloer. De vertaalslag helpt antwoorden vinden in de dagelijkse klaspraktijk. In deze vorming: leer je door middel van het social disciplin window zicht krijgen op een eigen verhouding tussen de mate van ondersteuning en de zorg die geboden wordt. kan je door de basisprincipes van verbindend werken aan de slag met de verschillende noden binnen een klasgroep. krijg je inzicht in het proces van groepsdynamica en kan hier op inspelen door concrete acties in klaspraktijk. Geert heeft 14 jaar gewerkt in diverse rollen binnen het onderwijs- en arbeidssysteem met maatschappelijk kwetsbare jongeren. Hij put uit zijn rijke ervaring in intervisie, procesondersteuning, facilitering, coaching en groepsdynamica.
Vakoverschrijdend aan de slag met klimaatverandering en duurzaamheid
Hogeschool Thomas More
Vorselaar
14 mei 2024
60 Euro
In deze workshop tonen we hoe je op jouw school samen aan de slag kan gaan met duurzaamheidsthema's. We gaan in op wat belangrijk is voor leerlingen, en hoe leerkrachten hieraan kunnen beantwoorden. We gaan ook samen aan de slag met verschillende oefeningen rond Educatie voor Duurzaamheid. De verschillende EDO-principes zijn: nieuwe kennis opdoen, systeemdenken bevorderen, aandacht voor waardeontwikkeling en emoties en actiegerichtheid. Dankzij EDO kunnen je leerlingen kennis, vaardigheden, waarden en attitudes verwerven. Zo nemen ze weloverwogen beslissingen en verantwoorde acties over milieu, klimaat, economische modellen en een rechtvaardige samenleving.
Lesmoment: Dag
Domein
Talentgedreven werken met kinderen
Hogeschool Thomas More
Mechelen
14 mei 2024
125 Euro
Hoe zou het zijn als elk kind in de loop van zijn schoolloopbaan zijn talenten mag ontdekken én mag inzetten? Hoe zou het zijn als jij als leerkracht talenten zou kunnen ontdekken bij jouw leerlingen? Hoe zou het zijn als jij je eigen talenten meer kan inzetten in jouw werk? Deze dag duiken we in het talentgedreven werken: Wat is talent? Hoe ontdek je talent bij kinderen? Wat is de link met veerkracht en hoe kan je kijken achter gedrag van kinderen, want ook daar is talent te spotten. Een inspirerende navorming met toepasbare inzichten en methodieken uit de boeiende wetenschap van de positieve psychologie. Na deze vorming kan je met een talentenbril kijken naar jouw leerlingen ; je eigen talenten als leerkracht meer inzetten en zo meer inzetten op jouw eigen veerkracht; kiezen voor het sterkteperspectief.
Lesmoment: Dag
Domein
Wiskunde noteren als je moeilijk kan schrijven (basisonderwijs)
Hogeschool Thomas More
Online
14 mei 2024
30 Euro
Wat dit webinar voor jou in petto heeft: Ontdek toepassingen waarmee leerlingen wiskundige bewerkingen zoals cijferoefeningen, staartdelingen, meetkunde of breuken digitaal kunnen noteren. Maak kennis met tools voor laptop, Chromebook en tablet. We richten ons op applicaties waarbij het gewone toetsenbord of aanraakscherm gebruikt wordt. De focus ligt op basiswiskunde: ideaal voor begeleiders van leerlingen in het basisonderwijs (en eventueel de eerste graad secundair) Ben jij klaar om samen met ons de wereld van technologie in het wiskundeonderwijs te ontdekken? Schrijf je dan nu in voor dit webinar.
Lesmoment: Dag
Filmen en monteren met je smartphone
Hogeschool Thomas More
Geel
15 mei 2024
330 Euro
Video is alom tegenwoordig en wint nog steeds exponentieel aan populariteit. Maar hoe maak je professionele video’s zonder professionele apparatuur of zonder het jaarbudget van je onderneming erdoor te jagen? Met kennis van zaken en enkel gewapend met je smartphone kan je straffe videoverhalen maken, zowel voor interne als externe communicatie. Praktijkgerichte workshop Filmen en monteren met je smartphone In deze hands-on workshop gaan we video’s maken van A tot Z. Zonder grote camera’s en montagecellen, maar enkel je smartphone als multifunctionele tool. Je leert de fundamentals kennen van bewegende beeldtaal, compositie en techniek. We bekijken ook de storytellingprincipes achter video. Met heel veel voorbeelden en praktische tips, zodat je nadien direct aan de slag kan. Tom Rumes geeft al meer dan 15 jaar trainingen Storytelling en Regie. Vanuit zijn ruime ervaring als videoproducer, trainer van journalisten en consultant voor mediabedrijven geeft hij gastcolleges over storytelling, (smartphone) video en nieuwe mediatrends in binnen- en buitenland. Hij is co-auteur van het boek ‘How to story’ over storytelling en stond mee aan de wieg van innoverende projecten zoals Jail TV en de interactieve documentaire Brickland. Tom bouwt zijn lessen logisch op, laat ruimte voor interactie/vragen en werkt vooral
Lesmoment: Dag
Leren buiten de klasmuren!
Hogeschool Thomas More
Vorselaar
15 mei 2024
55 Euro
Je krijgt tips en inspiratie om je activiteiten/lessen naar buiten te brengen en je kinderen op een ondernemende manier aan het leren te zetten. Deze ondernemende bril (doorzettingsvermogen, zelfstandigheid …) zetten we op als we observeren en feedback geven aan kinderen op hun verborgen kwaliteiten. Tijdens deze interactieve workshop komen volgende aspecten aan bod: Verwijzend naar wetenschappelijk onderbouwde modellen leggen we een link met mogelijke effecten/meerwaarde zowel op leraar- als kindniveau om 'buiten’ als leeromgeving te benutten. Ontdek de zinvolheid om te investeren in buiten lesgeven. Leer de verborgen ondernemende vaardigheden zien, benoemen en stimuleren met ‘buiten’ als krachtige leeromgeving. Ontdek laagdrempelige stappen en concrete tools om buiten les te integreren en meteen aan de slag te gaan. Gedurende deze workshop gaan jullie buiten ervaren wat kinderen zelf ook kunnen ervaren. Er is immers geen slecht weer, enkel slechte kledij! Houd je regenjas bij de hand, maar breng de zon mee!
Lesmoment: Dag
Domein
Hoe maak je kwalitatief eigen lesmateriaal?
Hogeschool Thomas More
Online
15 mei 2024
15 Euro
Heel wat leerkrachten of docenten ontwikkelen zelf lesmateriaal: soms omdat er voor hun vak geen leermiddelen ter beschikking staan (zoals bijvoorbeeld voor heel wat praktijkvakken), soms omdat ze in het bestaande aanbod hun gading niet vinden. Sommigen werken als auteur voor een uitgeverij, of maken naast het handboek dat ze gebruiken aanvullend materiaal. In deze sessie reiken we je een aantal handvaten en praktische tips aan voor het maken van kwalitatief lesmateriaal. - Hoe zorg je voor een heldere structuur? - Hoe kan je aandacht besteden aan taal? - Hoe kan je een leermiddel maken waar leerlingen effectief uit kunnen studeren? - Hoe maak je een goede blend tussen digitale leermiddelen en leermiddelen op papier? We vertrekken hiervoor vanuit het kwaliteitskader “Wijze Lessen voor het ontwikkelen, kiezen en gebruiken van leermiddelen” (https://thomasmore.be/nl/kwaliteitskader-leermiddelenen) en koppelen dit aan concrete voorbeelden. We maken tijd om zelf te reflecteren over je eigen lesmateriaal en om voorbeelden van good practice uit te wisselen. Spreker: Mitte Schroeven
Lesmoment: Dag
Domein
LIMBOlecture The Joy of School
KU Leuven
16 mei 2024
30 Euro
In dit event tonen we aan hoe een “gelukkig schoolleven” kan worden gerealiseerd door inzichten uit de cognitieve psychologie in te passen in het retorische model, ontwikkeld in de Griekse en Romeinse Oudheid.