Opleiding zoeken: 193 resultaten
Laden
A total of 193 items found.
Showing 193 items on page 13 of 25.
97 - 104 van 193 resultaten
Wat kunnen we leren uit onze bezoeken aan sterke scholen?
Hogeschool Thomas More
Online
22 mei 2024
15 Euro
LIMBOticum Waar gaat het geld naartoe? Financiering in het Vlaamse onderwijs
KU Leuven
Leuven
23 mei 2024
30 Euro
Tijdens deze sessie belichten we een aantal essentiële facetten over financiën in onderwijs. Micro, meso en macro aspecten komen aanbod. Zo bekijken we de begroting van de Vlaamse overheid in detail, voeren we discussies over de (on)wenselijkheid van maximumfacturen in scholen en bekijken we de begroting van scholen(groepen). Er zal ruimte zijn om op voorhand vragen in te sturen dewelke (indien relevant) een plaats krijgen in deze sessie.
Lesmoment: Dag
Domein
Naar buiten met je klas! Niet alleen om te spelen, maar ook om te leren!
Hogeschool Thomas More
Vorselaar
23 mei 2024
105 Euro
Werkelijkheidsnabij lesgeven, betekent veel meer dan een prent van een sluis op het digibord projecteren. De werkelijkheid is zo vlakbij! Je leert hier de directe omgeving van je school inzetten om je leerlingen doelgericht leerstof bij te brengen. Omgevingsleren is veel meer dan alleen leren over de groene omgeving, ook wiskunde, taal, muvo en andere domeinen komen aan bod. In deze vorming bekijken we: Hoe je de omgeving van je school in kaart brengt op zoek naar leermogelijkheden, Hoe je leerplandoelen uit verschillende domeinen tot leven brengt buiten de klasmuren. Hoe je op een veilige en doordachte manier met je klas naar buiten gaat. Hoe je een krachtige leeromgeving creëert in de omgeving. Hoe je vanuit de verwondering de kinderen tot leren stimuleert. Weer of geen weer! In deze vorming krijg je gebruiksklare voorbeelden en een stappenplan, om vanaf morgen op stap te gaan.
Lesmoment: Dag
Domein
De draad kwijt?! Een zoektocht naar de vaardigheden in textiel.
Hogeschool Thomas More
Vorselaar
23 mei 2024
110 Euro
Wou je altijd al eens met textiele werkvormen werken in de klas? Weet je niet goed wat de mogelijkheden zijn of waar te beginnen? Tijdens deze nascholing gaan we samen op ontdekkingstocht! Deze dag staat in het teken van textiel. We experimenteren erop los en verwonderen ons over de verrassende resultaten die hieruit voortvloeien. Verschillende (eenvoudige) technieken waarmee je nadien in de klas aan de slag kan gaan worden belicht. We duiken in de weefsels en ontdekken de mogelijkheden van o.a. weven en vilten We surfen op de stoffen en componeren met kleur zoals bloembatik en sjabloneren We geven vorm aan nieuwe creaties, maar staan ook stil bij het opwaarderen van bestaande items We matchen de technieken met onderwerpen, bouwstenen en doelen Textiel omringt ons dagelijks. Daarom is het oh zo fijn om te gebruiken in beeldende lessen. In deze workshop staat zowel het herkennen, waarderen en zoeken naar een eigen vormgeving centraal, maar eveneens de kennismaking met materialen, gereedschappen en technieken. Je maakt verschillende proefstalen (op stof / weefwerk) en/of verwerkt de mogelijkheden op een tote-bag.
Lesmoment: Dag
Domein
Differentiatie in de algemene vorming B-stroom en A-finaliteit: wat zijn de mogelijkheden?
Hogeschool Thomas More
Vorselaar
23 mei 2024
60 Euro
Aan de hand van praktijkvoorbeelden voor PAV en MAVO wordt er bij de kenmerken en redenen van binnenklasdifferentiatie stilgestaan. Samen met de deelnemers worden de mogelijkheden tot differentiatie aangehaald en worden verschillende mogelijkheden bekeken. Ook de ervaringen van leerlingen en leraren komen aan bod. Tijdens deze sessie gaan we dieper in op differentiatie en hoe deze kan toegepast worden tijdens de lessen PAV en MAVO. We starten vanuit het theoretisch kader en gaan dan concreet aan de slag. We passen bestaande lessen aan en zullen ook zelf een korte lessenreeks maken met daarin verschillende differentiërende werkvormen.
Lesmoment: Dag
Domein
Co-teaching in de algemene vorming B-stroom en A-finaliteit: wat zijn de mogelijkheden?
Hogeschool Thomas More
Vorselaar
23 mei 2024
60 Euro
Aan de hand van praktijkvoorbeelden voor PAV en MAVO wordt er bij de kenmerken en redenen van co-teaching stilgestaan. Samen met de deelnemers worden de mogelijkheden tot differentiatie aangehaald en worden verschillende modellen bekeken. Ook de ervaringen van leerlingen en leraren komen aan bod. Via onderzoek worden positieve aspecten en aandachtspunten om concreet in jouw onderwijsvak mee aan de slag te gaan, geformuleerd. Je ontwerpt mogelijkheden rond co-teaching in jouw onderwijspraktijk. Op zoek naar praktische en werkbare tools voor PAV en MAVO? Inschrijven!
Lesmoment: Dag
Domein
Hoe bouw je een STEM- of techniekproject op volgens het technisch proces en hoe evalueer je dit?
Hogeschool Thomas More
Vorselaar
23 mei 2024
60 Euro
Wil jij als leraar secundair onderwijs aan de slag met het vak STEM/techniek in de A-stroom? Dan ben je in deze nascholing aan het juiste adres. Aan het einde van de nascholing heb je een zicht op de manier waarop je didactisch de lessen STEM/techniek kan opbouwen. Je leert wat goed STEM-onderwijs is en je gaat aan de slag met de verschillende leerplannen. Tot slot bekijk je hoe je op een correcte manier moet evalueren. Na deze nascholing kunnen de deelnemers: Een STEM-project uitwerken. De leerplannen begrijpen en integreren in een STEM-project. De leerplannen als leidraad gebruiken voor het opbouwen van een correcte evaluatie. Klaar om je eigen STEM- of techniekprojecten uit te werken en in kaart te brengen hoe je op een correcte manier evalueert? Schrijf je dan snel in voor deze navorming.
Lesmoment: Dag
Domein
Emotiegericht counselen
Hogeschool Thomas More
Antwerpen
23 mei 2024
120 Euro
Psychosociale hulpverlening heeft steeds op één of ander manier het welzijn van de hulpvrager en diens persoonlijke groei voor ogen. Het kader van waaruit deze hulp gebeurt, kan echter sterk verschillen in de mate waarin het inzet op gedragsverandering, verandering van denken of de rol van emoties. Deze workshop gaat volop in op het belang van emoties en emotieregulatie voor ons menselijk welzijn. Het lijvige onderzoeksdomein rond emoties van de laatste decennia toont enkele cruciale zaken: emoties spelen een wezenlijke rol in ons denken en handelen, onze besluitvorming, onze relaties, enz… Ze vertellen ons bovendien veel over onze meest fundamentele behoeften of kwetsbaarheden, wat hen tot een belangrijke bron van zelfkennis en zelforiëntatie maakt. En onze omgang met emoties blijkt ook een centrale rol te spelen in heel verscheiden psychische problemen die mensen kunnen ervaren. Redenen genoeg dus om emoties volop onder de aandacht te brengen in hulpverlening. De workshop wil de deelnemers een dieper inzicht geven in het belang en de werkzaamheid van emoties. Het wil handvatten bieden voor een goede inschatting van de emotionele beleving van de cliënt en een gespreksmodel aanreiken om in begeleiding met emoties aan de slag te gaan. Hierbij worden verschillende processen en interventies behandeld waarbij