Opleiding zoeken: 165 resultaten
Laden
A total of 165 items found.
Showing 165 items on page 15 of 21.
113 - 120 van 165 resultaten
Zelfzorg voor de leerkracht: adem jezelf van klacht naar kracht
Hogeschool Thomas More
Mechelen
6 feb. 2025
65 Euro
Een job in het onderwijs is enorm uitdagend geworden! Er komt veel op ons af: drukker wordende groepen, leerlingen met noden, lerarentekort, een volle agenda, heel wat leerstof dat aan bod moet komen,... Onze eigen ketel komt daardoor wel eens onder druk te staan. Hoe gaan we om met deze toenemende spanning? Hoe herkennen we stresssignalen? Hoe waarschuwt ons lichaam ons dat we in onze reserves aan het gaan zijn? Hoe kan hartcoherentie als wetenschappelijk onderbouwde methode daar een antwoord op bieden? Welke ademoefeningen kan ik toepassen om mezelf weer tot rust te brengen? Welk effect heeft dat op mij, mijn omgeving en mijn leerlingen? In deze nascholing leer je heel wat over stress en gaan we met een concrete tool (app) aan de slag. Breng dus zeker je gsm mee. Je keert weer naar huis met enkele laagdrempelige oefeningen die een mooi verschil kunnen maken. Na deze vorming kan je… stresssignalen en stressoren bij jezelf herkennen; fases van stresshantering en bijhorende klachten herkennen; begrijpen wat hartcoherentie is en hoe het ingezet kan worden als zelfzorg; eenvoudige ademoefeningen uitvoeren om tot de staat van hartcoherentie (balans) te komen (via een app).
Lesmoment: Dag
Domein
De kracht van spel in psychologische begeleidingssituaties met kinderen
Hogeschool Thomas More
Antwerpen
6 feb. 2025
120 Euro
Kinderen praten niet zo makkelijk over hun problemen. Spel is een natuurlijke uiting van het kind; het is de taal van het hart. Het kind laat al spelend zijn problemen zien maar zoekt ook naar oplossingen en mogelijkheden. In deze workshop krijg je een inleiding om in therapeutische of individuele begeleidingssituaties gebruik te maken van spel. Je krijgt praktische mogelijkheden aangereikt om spelend meer in contact te komen met het kind en het spel tot meer verdieping te laten komen. Daarnaast wordt gekeken naar wat het spel van een kind kan betekenen. Het accent ligt in deze workshop op kinderen van 3-11 jaar. Praktische informatie Spreker Dinette Kooiman, orthopedagoog en client-centered speltherapeut, als docent verbonden aan het postgraduaat client-centered spelcounseling van Thomas More Antwerpen. Doelgroep Psychologisch en pedagogisch geschoolden die aan individuele begeleiding van kinderen doen. Prijs & co Type vorming | workshop Datum | do. 6 februari 2025 Uur | 09u30 – 16u30 Groepsgrootte | min. 10 - max. 20 Prijs | € 120 (incl. cursusmateriaal, broodjeslunch en koffiepauzes) Inschrijven | je kan online inschrijven tot do. 30 januari 2025.
Lesmoment: Dag
Nieuwsbegrip - begrijpend lezen met actuele teksten
Hogeschool Thomas More
Mechelen
7 feb. 2025
65 Euro
Begrijpend lezen is een zorgenkindje geworden: de leerlingen doen het niet zo graag en ook niet meer zo goed en teksten zijn vaak niet aangepast aan de actualiteit of aan hun leefwereld. Bovendien verwerven leerlingen onvoldoende de moeilijkere leesstrategieën, zoals een tekst samenvatten of verbanden leggen… De remedie is daarmee gegeven: werken met actuele teksten op verschillende leesniveaus, inzetten op verdiepend lezen en regelmatig en gericht leesstrategieën oefenen waarvan wetenschappelijk bewezen is dat ze werken. Deze workshop omvat theorie, observatie, discussie en praktische oefeningen waarbij vertrokken wordt van het aanbod van Nieuwsbegrip (www.nieuwsbegrip.be): Inzoomen op de didactiek van begrijpend lezen: welke leesstrategieën werken effectief? Wat is de impact van modellerend lesgeven? Wat bepaalt het niveau van een tekst voor het leesbegrip? Hoe differentiëren? Werken rond actuele onderwerpen: teksten op verschillende leesniveaus, stappenplannen, leesstrategieën, denkactiviteiten, tools voor het digibord, voorbeelden uit de klaspraktijk en opties voor differentiatie. Na deze nascholing kan je... de mechanismen herkennen en begrijpen begrijpen die begrijpend lezen doen falen/slagen, op basis van de meest recente wetenschappelijke inzichten; lesmateriaal hanteren dat tegelijk ins
Lesmoment: Dag
Domein
Versterken van leesbegrip en leesplezier in het basisonderwijs. Hoe doe je dat?
Hogeschool Thomas More
Mechelen
25 feb. 2025
125 Euro
Begrijpend lezen is een complex proces waarbij verschillende factoren een rol spelen: je moet vloeiend kunnen lezen, beschikken over een ruime kennis & woordenschat maar ook leesmotivatie speelt een cruciale rol. Een goed instructiemodel is hierbij onontbeerlijk. Hoe kan je je OKAN- leerlingen of LIGO-cursisten hierin versterken? Hoe zet je in op effectief leesonderwijs? Welke teksten zijn bruikbaar? Welke doelen streef je na? Welke strategieën pas je toe? Hoe geef je instructie? In deze vorming duiken we na de theorie over het belang van goed leesonderwijs de praktijk in en ontwerpen we zelf lessen bij verschillende teksten: van het uitzoeken van een tekst, het analyseren van de tekst, het maken van de les tot de instructie. Breng zeker je favoriete boek of tekstmateriaal voor je doelgroep mee. Na deze vorming kan je… de kenmerken van effectief leesonderwijs kennen en deze kunnen toepassen het belang weten van een goede instructie en deze kunnen toepassen rijke teksten leren (her)kennen en deze kunnen inzetten in je lessen
Lesmoment: Dag
Domein
Evalueren en lezen
Hogeschool Thomas More
Online
11 mrt. 2025
65 Euro
Lezen kan een context zijn waarin ondernemende vaardigheden en attitudes van kinderen gestimuleerd en geëvalueerd worden. Het gaat dus niet over het evalueren van technisch lezen. De manier van evalueren kan breed toegepast worden in de klaspraktijk. Na deze nascholing kan je... in de visie van groeigericht evalueren en vanuit deze visie feedback geven; verschillende leeswerkvormen toepassen om breder te kunnen evalueren ; lezen als context benutten om breder te kunnen evalueren.
Lesmoment: Dag
Domein
Luister je naar mij? In gesprek gaan met kinderen
Hogeschool Thomas More
Mechelen
13 mrt. 2025
125 Euro
We zijn het er allemaal over eens: leerkracht zijn is heel wat meer dan leerstof aanbieden. Je bent naast lesgever ook een luisterend oor voor kinderen met verdriet, een bemiddelaar bij pesterijen, een scheidsrechter bij ruzies,… In deze workshop krijg je kant-en-klare tips om kinderen te helpen zich goed uit te drukken en hen te leren omgaan met die waaier van emoties. We bekijken wat de functie is van elke emotie. Daarnaast leren we enkele gesprekstechnieken aan om dieper in gesprek te kunnen treden met kinderen. Ook bekijken we hoe we dit verder kunnen exploreren met expressieve communicatietechnieken en verteltekeningen. Zo krijgen we meer zicht op emoties die soms achter moeilijk gedrag schuilgaan. Op algemene vraag werd deze workshop verlengd naar een dagopleiding om nog meer technieken te kunnen ontdekken en oefenen. We maken ook een eerste aanzet tot het installeren van een eigen gespreksdoos. Na deze nascholing kan je... via gesprekstechnieken dieper in gesprek gaan met kinderen; begrijpen waar moeilijke emoties bij kinderen vandaan komen; een eigen gespreksdoos samenstellen met basismateriaal.
Lesmoment: Dag
Domein
Escaperooms: maak ze digitaal!
Hogeschool Thomas More
Mechelen
17 mrt. 2025
65 Euro
Vanuit een concrete escape game in Genial.ly leer je eerst meer over de basics van gamification en game based learning. We blijven niet te lang bij de theorie hangen en gaan snel over tot het verkennen van de verschillende mogelijkheden binnen het platform zelf. Je gaat naar huis met een eerste aanzet voor je eigen escaperoom. Je hebt een eigen pc (geen tablet!) nodig en maakt vooraf een gratis account aan bij Genially. Na deze vorming… weet je hoe je gamification onderbouwd kan inzetten in de les kan je een eigen escaperoom aanmaken in Genially vertrekkende vanuit een sjabloon heb je enkele basishandelingen onder de knie om je eigen escaperoom volledig zelf in elkaar te boksen.
Lesmoment: Dag
Domein
Meespelen en spelbegeleiding in de hoeken
Hogeschool Thomas More
Mechelen
20 mrt. 2025
125 Euro
Kleuters leren door te spelen. Maar is spelen ook leren? In deze vorming leggen we de focus op het begeleiden van vrij spel. Meespelen als volwaardige activiteit; maken we daar tijd voor? Hoe doelgericht spelen kleuters in een hoek, hebben ze spelideeën en is er spelevolutie merkbaar? Welke interessegebieden komen er aan het licht en hoe kan je als leerkracht hierop inspelen om de spelkwaliteit én het leerrendement gaandeweg te verhogen? Geloven in de kracht van doelgericht hoekenwerk, tijd nemen voor observaties en gerichte spelimpulsen staan hierbij centraal. Aan de hand van concrete praktijkvoorbeelden en beeldmateriaal leggen we de basis voor het verkennen, verbinden en verrijken van vrij spel. Spelplezier en hoge betrokkenheid verzekerd! Na deze vorming… heb je inzicht in het belang van betrokken spel in de hoeken; kan je de kwaliteit van het spel meten; heb je ontdekt hoe je op diverse manieren het vrij spel van de kleuters kan verrijken.