Opleiding zoeken: 159 resultaten
Laden
A total of 159 items found.
Showing 159 items on page 16 of 20.
121 - 128 van 159 resultaten
Conflicthelden.be - online vorming
Hogeschool UCLL
Online
24 apr. 2025
50 Euro
Ga innovatief aan de slag in het offline en online begeleiden van jongeren in conflictsituaties. Ontdek de mogelijkheden van het digitaal platform www.conflicthelden.be en word een held in het begeleiden van conflict.
Krachtig lesgeven en evalueren
Hogeschool UCLL
Diest
25 apr. 2025
180 Euro
Heb jij soms ook het gevoel dat jij hard aan het zwoegen bent, terwijl je leerlingen rustig achterover leunen? Dat jij je uiterste best doet, maar dat er zo weinig blijft hangen bij je leerlingen? Dat ze zweten, weten en vergeten? Ga dan aan de slag met 'De O van onderwijs’. We zoomen in op onze kijk op krachtig lesgeven en evalueren en bieden concrete ideeën om het leren van je leerlingen te richten, zichtbaar te maken en te begeleiden. Wedden dat het zweet op de juiste rug belandt! Ga voor zweten, weten en nooit meer vergeten. Voor leraren, schoolteams, pedagogische begeleiders, directies en middenkader.
Lesmoment: Dag
Vrijdag 25 april 2025
Domein
Close Reading: werken aan verdiepend, begrijpend lezen in het het basisonderwijs. Een schoolbrede aanpak!
Hogeschool Thomas More
Mechelen
29 apr. 2025
125 Euro
Met 'Close Reading' gaan de leerlingen op een actieve manier aan de slag met een rijke verhalende of informatieve tekst. Ze gaan deze tekst lezen en herlezen, telkens vanuit een ander leesdoel. Hierbij leren ze aantekeningen maken, samenvatten, monitoren, samenwerken, redeneren, discussiëren en reflecteren. Close Reading stelt de tekst centraal en maakt van leerlingen actieve en kritische lezers. Deze aanpak start in de kleuterklas: een prentenboek wordt herhaald voorgelezen, telkens vanuit een ander doel, via tekstgerichte vargen worden de kleuters actief aan het luisteren, denken en uitwisselen gezet. Tijdens deze nascholing wordt theorie afgewisseld met voorbeeldlessen en interactieve opdrachten. In de opdrachten werk je met verschillende soorten teksten en activerende werkvormen die je na afloop zelf kan toepassen in je klas. Er wordt gebruik gemaakt van het boek “Close Reading. Werken aan dieper tekstbegrip in het basisonderwijs” en recente artikelen over Close Reading. Na deze vorming kan je… je leerlingen tot een dieper tekstbegrip brengen; de werkwijze van Close Reading overbrengen via modelling; tekstgerichte vragen bij een tekst stellen; rijke teksten selecteren en analyseren; de aanpak van Close Reading in alle vakken integreren.
Lesmoment: Dag
Domein
Hoe werk je op een impactvolle manier aan klimaateducatie?
Hogeschool Thomas More
Mechelen
5 mei 2025
45 Euro
Hoe werk je op een impactvolle manier aan klimaateducatie en hoe ga je aan de slag met de online inspiratietool “KLIMAX” voor klimaateducatie? Benieuwd naar de meest recente inzichten over effectieve klimaateducatie? Weet je graag welke ingrediënten je best toevoegt aan je klimaatlessen of -project voor meer impact? Op zoek naar nieuwe inspiratie of andere invalshoeken om je klimaatles te verrijken? In deze nascholing maak je op een interactieve manier kennis met de belangrijkste inzichten uit de recente wetenschappelijke literatuur over effectieve klimaateducatie. Aan de hand van concrete voorbeelden stellen we de bouwstenen voor waarmee je je klimaatles of -project kan opbouwen. Daarna gaan we aan de slag met de nieuwe digitale inspiratietool Klimax. Uit een digitale ideeënbak pin je die topics, thema’s en werkvormen waarmee je zelf aan de slag wil gaan. Deelnemers brengen een eigen laptop mee. Na deze nascholing... heb je inzicht in de belangrijkste ingrediënten van impactvolle klimaateducatie; weet je welke competenties nodig zijn om te kunnen spreken van impactvolle klimaateducatie; heb je een aantal concrete methodieken om je klimaatlessen te verrijken; heb je kennis gemaakt met de inspiratietool Klimax die je nadien kan gebruiken als inspiratietool voor je klimaatlessen; heb je i
Lesmoment: Dag
Domein
Growth Mindset - Haal het beste uit elke leerling… en jezelf!
Hogeschool Thomas More
Mechelen
6 mei 2025
125 Euro
Werken aan veerkracht en de mindset van leerlingen. De afgelopen jaren is de Growth Mindset-theorie van Carol Dweck ook in België steeds bekender geworden. Dat is goed nieuws, want deze krachtige theorie is een echte meerwaarde voor ons onderwijs. Ze doet jou als leerkracht of directie op een andere manier kijken naar leerlingen, collega’s en jezelf. Growth Mindset focust op proces en groei. Daardoor zijn leerlingen veel gemotiveerder, durven ze uitdagingen aan te gaan en hebben ze meer zin in leren. Een Growth Mindset helpt kinderen en volwassenen het beste uit zichzelf te halen. Hier speelt het onderwijs een cruciale rol: wil een kind zijn mogelijkheden, vaardigheden en talenten (levenslang) optimaal benutten, dan is het van belang dat hij of zij een Growth Mindset ontwikkelt. Hoe doe je dat? Hoe zet je als school of leerkracht deze krachtige theorie om in de praktijk? Hoe herken je de mindset van je leerlingen en help je hen om een Growth Mindset te ontwikkelen? Op een interactieve manier verdiepen we ons in de Growth Mindset-theorie van Carol Dweck . Door kennis over de hersenen, leren om te gaan met falen en uitdagingen en bewust te worden van de waarde van feedback, wordt de basis gelegd om van jouw school een Growth Mindset-school te maken. En zo het beste te halen uit elke leerling, elke col
Lesmoment: Dag
Domein
Onderwijsresearchdagen (ORD) 2025
KU Leuven
Leuven
4 jun. 2025
500 Euro
Door het thema ‘Niets zo praktisch als een goede theorie’ centraal te stellen, beogen we een centrale plaats te geven aan theorievorming en de praktische relevantie van theoretische inzichten. Tegelijkertijd willen we nagaan hoe concrete praktijken vragen oproepen naar theoretische begronding en hoe daarmee kan worden omgegaan. ORD 2025 heeft als ambitie het onderwijskundig onderzoeksideaal te bevragen (kan het wel) en verder uit te diepen (hoe kan het methodologisch worden aangepakt).
Lesmoment: Dag
Domein
Bemiddelingsgericht werken
Hogeschool Thomas More
Mechelen
12 jun. 2025
120 Euro
Werk je voor mensen? Werk je samen met mensen? Begeleid je mensen? Help je mensen? Waar mensen samenzijn ontstaan er boeiende dynamieken. Dynamieken die soms ook spannend zijn of je een ongemakkelijk gevoel bezorgen. Deze workshop geeft jou een introductie in het werken op een bemiddelingsgerichte manier. We leren hoe je een professionele en neutrale houding kan aannemen tijdens spannende situaties of bij (naderende) conflicten. We bestuderen de verschillende fases van onenigheid/conflict en onderzoeken welke interventies je als professional kan doen om de situatie zorgzaam aan te pakken. Deze navorming heeft als doel jou verschillende manieren te leren waarop je kan omgaan met je cliënten/patiënten/gasten in een lastige situatie. Als je interesse geprikkeld is en je zin hebt om jezelf verder te bekwamen, kan je terecht in ons postgraduaat Bemiddeling te Mechelen. Praktische informatie Locatie Thomas More | Campus Kruidtuin Mechelen, Lange Ridderstraat 44, 2800 Mechelen Lesgever Barbara Brandhof, erkend familiaal bemiddelaar. Doelgroep Professionals die actief werken met mensen. Prijs & co Type vorming | workshop Datum | donderdag 12 juni 2025 Uur | van 09u30 tot 16u30 Groepsgrootte | min. 10 – max. 15 Prijs | € 120 (incl. cursusmateriaal, koffiepauzes en broodjeslunch)
Lesmoment: Dag
Oudercommunicatie, wat moet je hiermee als school?
Hogeschool Thomas More
Vorselaar
25 apr. 2024
145 Euro
Als directeur voer je gesprekken met ouders. En soms lopen die gesprekken prima: we verstaan elkaar, er wordt constructief geluisterd en naar een oplossing gezocht, de goede intenties van beide partijen worden gezien, de leerling vaart er wel bij. Maar soms loopt het niet zoals we willen: het doel wordt niet bereikt, onze goede bedoelingen worden niet gezien, emoties verhinderen dat er wordt geluisterd, het gesprek vergt veel energie en zindert na. In deze vorming verkennen we op een interactieve en waarderende manier: de aanwezige oudercommunicatie op school; de huidige aanpak en worden we zo bewust van eigen sterktes en uitdagingen; ingebrachte casussen en geven hierbij theoretische duiding en inspiratie; verschillende soorten gesprekken en oefenen vaardigheden in. Good practices van oudercommunicatie en praktische tools om beter oudergesprekken te voeren worden uitgewisseld. Je gaat naar huis met een frisse kijk op gesprekken met ouders, heel wat praktische tools en vooral gesterkt om deze gesprekken te voeren.