Opleiding zoeken: 179 resultaten
Laden
A total of 179 items found.
Showing 179 items on page 4 of 23.
25 - 32 van 179 resultaten
Lerarendag KU Leuven - Campus Geel
KU Leuven
Geel
30 apr. 2024
0 Euro
Wist je dat leerlingen met een IQ van 140 en meer, 2 tot 3 keer sneller leren dan de gemiddelde scholier. Hoe stil je hun leerhonger, hoe kom je tegemoet aan hun specifieke noden, en hoe zorgen we ervoor dat ze gemotiveerd blijven en hun talent maximaal kunnen ontwikkelen? Deskundigen Kim Kiekens en Saskia Buyckx geven tekst en uitleg en gaan dieper in op o.m. de detectie van hoogbegaafden en hun noden, leren in hogere versnelling, aangepast lesmateriaal en de gevolgen van ‘onderleren’.
Lesmoment: Dag
Domein
Teamteaching: 1 plus 1 is meer dan 2 - Sessie voor directies
Hogeschool Thomas More
Turnhout
30 apr. 2024
60 Euro
Wil je graag in je team starten met teamteaching? Zijn jullie reeds gestart met teamteaching, maar wil je dit optimaliseren of uitbreiden? Wil je weten hoe teamteaching meerwaarde kan creëren in jouw school? Wil je graag weten wat jouw rol als directie is om deze vernieuwing te implementeren én te laten renderen? In de lerarenopleiding lager onderwijs in Turnhout leren we toekomstige leraren de competenties met betrekking tot teamteaching aan. Vanuit deze ervaringen willen we ook startende teamteachers en scholen in het onderwijsveld ondersteunen bij het opzetten van effectieve teamteaching. Deze nascholing leert je... welke mogelijkheden de verschillende teamteachmodellen bieden om meerwaarde te creëren in de onderwijspraktijk. de drie doelen van teamteaching 1. Teamteaching om de leeromgeving krachtiger te maken (brede basiszorg en binnenklasdifferentiatie haalbaar maken) 2. Teamteaching om leraren te versterken als professionals. 3. Teamteaching om de werkdruk te verminderen. de voorwaarden van effectieve teamteaching te identificeren, zowel in de samenwerking als in de ondersteuning vanuit de school. Neem je team mee in het verhaal van teamteaching en creëer een happy ending.
Lesmoment: Dag
Domein
Begeleiden van noden: school versus straatcultuur
Hogeschool Thomas More
Turnhout
30 apr. 2024
50 Euro
In deze sessie komen de verschillen tussen thuis-, straat- en schoolcultuur naar boven. Het doel van deze sessie is om jongeren beter te begrijpen en om inzicht te krijgen in hoe je als onderwijsprofessional met jongeren in interactie kan gaan. Youcef Naimi studeerde arabistiek en islamologie. Voor Ceapire werkte hij de voorbije jaren met heel wat Mechelse jongeren en creëerde onder andere veilige dialoogruimtes. Daarnaast was hij betrokken bij het ORPHEUS-project, waarbij professionals die met jongeren werken de tools en kennis krijgen om die jongeren te helpen weerbaar te maken tegen gewelddadige extremistische narratieven. Benieuwd naar deze aanpak?
Lesmoment: Avond
Domein
Kinderen leren in interactie met hun omgeving: de leraar maakt het verschil!
Hogeschool Thomas More
Vorselaar
2 mei 2024
105 Euro
Kinderen ontwikkelen in interactie met hun opvoeders en met elkaar, dat is wetenschappelijk onderbouwd. Een goede interactie laat de hersenen goed ontwikkelen. In een klas maakt de leraar het verschil! De vraag die moet worden beantwoord is: Aan welke criteria moet zulke interactie voldoen? Het M.I.S.C.-concept van P. Klein geeft antwoorden. Het verplicht ons om na te denken over de kwaliteit van de interactie, we zoomen in op: - De kenmerken in onze interactie met kinderen die ervoor zorgen dat ze optimaal kunnen ontwikkelen. - Het M.I.S.C.-concept, dat ondertussen het basisconcept is geworden waarmee talrijke kinderdagverblijven en kleuterleiders aan de slag gaan. - Hoe M.I.S.C. kan helpen om kinderen te begeleiden in hun ontwikkeling (sociaal, emotioneel, via taal en spel). Dit gebeurt vooral a.d.h.v. filmmateriaal. Het leuke aan het M.I.S.C.- concept is dat het eenvoudig is. Eenmaal je het onder de knie hebt, wordt het werken met kinderen nog veel plezanter. Waarop wachten dus? De navormingen 'spel als motor', 'de jonge kleuter is een vat vol emoties' en 'de leraar maakt het verschil' vormen een reeks en kan je als traject volgen.
Lesmoment: Dag
Domein
LIPS: Neurodiversiteit in onderwijs, werk en hulpverlening: een hefboom voor verandering?
KU Leuven
Leuven
Online
3 mei 2024
0 Euro
Aanhangers van het neurodiversiteitsdenken zetten zich af tegen het traditionele begrip van o.m. autisme, ADHD, Tourette en dyslexie als stoornissen. Zij pleiten ervoor om verschillen in ontwikkeling en functioneren vooral te omarmen, om problemen te kaderen binnen een maatschappelijke context en om in te zetten op emancipatie van neurodivergente minderheidsgroepen. Die paradigmawissel roept vragen op, maar biedt ook kansen om praktijken van onderwijs, werk en hulpverlening te veranderen.
Lesmoment: Dag
De mentale gezondheid van Vlaamse jongeren in 2018-2023: Wat kunnen we leren van het SIGMA-project?
KU Leuven
Leuven
3 mei 2024
125 Euro
De afgelopen jaren hebben onderzoekers van het SIGMA-project de mentale gezondheid van Vlaamse jongeren onder de loep genomen. Nu dit project is afgerond, is het hoog tijd om hun bevindingen te delen. Onder andere volgende vragen worden behandeld: Hoe zit het met de mentale gezondheid van Vlaamse jongeren? Welke jongeren hebben meer risico op mentale gezondheidsproblemen? Wat kunnen we leren uit de dagdagelijkse levens van jongeren om hen beter te kunnen helpen?
Lesmoment: Dag
Waarderend coachen - masterclass
Hogeschool Thomas More
Vorselaar
3 mei 2024
600 Euro
Op een uitdagende en relaxte manier komen nieuwe inzichten en veel oefenkansen aan bod. Deze cursus vindt plaats in hartje Kempen, telkens op twee aaneensluitende vrijdagen en zaterdagen. Een bewuste keuze, want we gaan voor een kwalitatieve training in een bruisende, uitdagende, inspirerende, leerrijke en ontspannen sfeer. De Masterclass bouwt in logische lijn verder op de coachvaardigheden uit de basis en verdiepingscursussen en vormt het sluitstuk van de opleiding 'waarderend coachen'. Inhoud: De kern van deze opleiding is het waarderend kijken naar jezelf, als basis voor authentiek waarderend kijken naar en coachen van de ander. De nadruk ligt vooral op ‘jij als coach’, als belangrijkste hefboom om ontwikkeling teweeg te brengen. We kijken naar hoe jij kan groeien in authenticiteit, in kijken zonder oordeel, in zelfvertrouwen... We focussen op hoe je ‘meester’ wordt in zelfwaardering, waardering van de ander en waarderend coachen. We doen dat aan de hand van vier thema’s: 1. relatie met jezelf 2. relatie met de ander 3. relatie met je werk 4. relatie met werkelijk leven Doorheen deze thema’s verdiepen en verfijnen we de geziene inzichten zodat je deze kan verinnerlijken en optimaal kan hanteren in je coachwerk. Aanpak: In deze vierdaagse coachtraining bieden we op een uitdagende en relaxte w
Lesmoment: Dag
Domein
Begrijpend lezen betekenisvol maken in de eerste graad!
Hogeschool Thomas More
Vorselaar
3 mei 2024
105 Euro
Hoe zorg je ervoor dat jonge, beginnende lezers naast technisch lezen ook aan begrijpend lezen werken? Hoe maak je je leeslessen betekenisvol? In deze interactieve nascholing komen volgende onderwerpen aan bod: - begrijpend luisteren als voorbereiding op begrijpend lezen; - betekenisvolle lessen begrijpend lezen ontwerpen; - de vijf sleutels voor effectief begrijpend lezen; - verschillende teksttypes selecteren; - rijke teksten selecteren; - transfer naar de andere vakken.... Je krijgt een heleboel praktijktips die je de volgende dag kan uitproberen. Trui De Waele, verkozen tot Beste Boekenjuf 2022, komt bovendien met plezier haar praktijkervaringen met jullie delen. Schrijf je snel in!