Opleiding zoeken: 163 resultaten
Laden
A total of 163 items found.
Showing 163 items on page 5 of 21.
33 - 40 van 163 resultaten
Leren buiten de klasmuren!
Hogeschool Thomas More
Vorselaar
15 mei 2024
55 Euro
Je krijgt tips en inspiratie om je activiteiten/lessen naar buiten te brengen en je kinderen op een ondernemende manier aan het leren te zetten. Deze ondernemende bril (doorzettingsvermogen, zelfstandigheid …) zetten we op als we observeren en feedback geven aan kinderen op hun verborgen kwaliteiten. Tijdens deze interactieve workshop komen volgende aspecten aan bod: Verwijzend naar wetenschappelijk onderbouwde modellen leggen we een link met mogelijke effecten/meerwaarde zowel op leraar- als kindniveau om 'buiten’ als leeromgeving te benutten. Ontdek de zinvolheid om te investeren in buiten lesgeven. Leer de verborgen ondernemende vaardigheden zien, benoemen en stimuleren met ‘buiten’ als krachtige leeromgeving. Ontdek laagdrempelige stappen en concrete tools om buiten les te integreren en meteen aan de slag te gaan. Gedurende deze workshop gaan jullie buiten ervaren wat kinderen zelf ook kunnen ervaren. Er is immers geen slecht weer, enkel slechte kledij! Houd je regenjas bij de hand, maar breng de zon mee!
Lesmoment: Dag
Domein
Hoe maak je kwalitatief eigen lesmateriaal?
Hogeschool Thomas More
Online
15 mei 2024
15 Euro
Heel wat leerkrachten of docenten ontwikkelen zelf lesmateriaal: soms omdat er voor hun vak geen leermiddelen ter beschikking staan (zoals bijvoorbeeld voor heel wat praktijkvakken), soms omdat ze in het bestaande aanbod hun gading niet vinden. Sommigen werken als auteur voor een uitgeverij, of maken naast het handboek dat ze gebruiken aanvullend materiaal. In deze sessie reiken we je een aantal handvaten en praktische tips aan voor het maken van kwalitatief lesmateriaal. - Hoe zorg je voor een heldere structuur? - Hoe kan je aandacht besteden aan taal? - Hoe kan je een leermiddel maken waar leerlingen effectief uit kunnen studeren? - Hoe maak je een goede blend tussen digitale leermiddelen en leermiddelen op papier? We vertrekken hiervoor vanuit het kwaliteitskader “Wijze Lessen voor het ontwikkelen, kiezen en gebruiken van leermiddelen” (https://thomasmore.be/nl/kwaliteitskader-leermiddelenen) en koppelen dit aan concrete voorbeelden. We maken tijd om zelf te reflecteren over je eigen lesmateriaal en om voorbeelden van good practice uit te wisselen. Spreker: Mitte Schroeven
Lesmoment: Dag
Domein
LIMBOlecture The Joy of School
KU Leuven
16 mei 2024
30 Euro
In dit event tonen we aan hoe een “gelukkig schoolleven” kan worden gerealiseerd door inzichten uit de cognitieve psychologie in te passen in het retorische model, ontwikkeld in de Griekse en Romeinse Oudheid.
Lesmoment: Dag
Domein
Excel gevorderden
Hogeschool Thomas More
Geel
16 mei 2024
500 Euro
Til je Excel-skills naar een hoger niveau met deze praktijkgerichte opleiding. Excel is één van de belangrijkste tools in eender welke bedrijfsomgeving. Bijna alle bedienden of zelfstandigen (van administratief medewerkers tot managers en ondernemers) komen vroeg of laat in aanraking met dit krachtige rekenprogramma van Microsoft. Deze opleiding richt zich op Excel-gebruikers die al regelmatig met Excel werken en hun kennis en skills willen opfrissen en verder uitbreiden. Ook leer je praktijkgerichte technieken om efficiënter met Excel te werken. We tillen je Excel-vaardigheden dus naar een hoger niveau én zorgen ervoor dat je het programma vlotter kan gebruiken en tijd wint. Het is de bedoeling dat je na de lessen meteen resultaat boekt. Tijdens de opleiding richten we ons op 3 grote onderdelen: complexe functies en formules, werken met gegevenslijsten en werkbladen/werkmappen. Tijdens de cursus Excel voor Gevorderden komen o.a. onderstaande onderwerpen aan bod: Hoe maak ik gebruik van de databasefuncties? Gebruik van meer complexe functies a) Wat zijn Geneste functies en hoe gebruik ik die? b) Hoe doe ik nog meer met functies? (.Als, Aantal.als, Verticaal zoeken, Kiezen, Index) c) Hoe maak ik gebruik van de datum- en tijdfuncties? d) Wat kan je doen met tekstfuncties? Wat kan ik
Coöperatieve leerstrategieën
Hogeschool Thomas More
Online
16 mei 2024
60 Euro
Interactieve digitale workshop Bij het inzetten van coöperatieve leerstrategieën staan we stil bij de meerwaarde voor het leerproces van de leerlingen. We gaan zelf via een coöperatieve werkvorm aan de slag met praktijkvoorbeelden die we analyseren en kritisch bespreken. We vertalen de methodieken met concrete voorbeelden naar het secundair onderwijs. We nemen het ‘samenwerken’ onder de loep, staan stil bij het leren samenwerken en bespreken hoe dit kan geëvalueerd worden. Volgende doelen worden daarbij beoogd: Wat is de meerwaarde van het leerproces voor de leerlingen? Wat houdt universal design for learning in? Kritisch analyseren van praktijkvoorbeelden voor het secundair onderwijs. Stimuleren van écht ‘samenwerken’ aan de hand van voorbeelden. Vertaling van methodieken a.h.v. concrete voorbeelden voor het secundair onderwijs. Vertaling van het ‘coöperatieve leren’ in de ondersteuning van leraren. Op zoek naar praktische en werkbare tools?
Lesmoment: Avond
Domein
El español como Lengua de Herencia y el multilingüismo en Europa: retos y nuevos horizontes
KU Leuven
Leuven
Online
17 mei 2024
90 Euro
Las universidades KU Leuven y Nebrija organizarán dos Jornadas bajo el título “El español como Lengua de Herencia y el multilingüismo en Europa: retos y nuevos horizontes”. El tema central de las jornadas está distribuido en tres secciones: La primera trata de la investigación sobre el ELH, la segunda ocupa el tema de la formación, enseñanza y aprendizaje del ELH y la tercera cubre el discurso social y el ELH.
Lesmoment: Dag
LIMBOticum Klasmanagement: Situationeel klasgroepen leiden
KU Leuven
21 mei 2024
30 Euro
Door inzicht in het situationeel begeleiden van (klas)groepen kunnen leerkrachten een klas tot een optimaal leerklimaat (bege)leiden.
Lesmoment: Dag
Domein
LIMBOlecture Samen leren in een gedigitaliseerde context: wat, waarom en hoe?
KU Leuven
21 mei 2024
30 Euro
Samenwerkend leren … we doen het allemaal, maar doen we het ook goed? En hoe kan de technologie zowel de lerenden als de leraar ondersteunen tijdens samenwerkend leren? Deze twee vragen staan centraal in deze LIMBOsessie.