Opleiding zoeken: 193 resultaten
Laden
A total of 193 items found.
Showing 193 items on page 7 of 25.
49 - 56 van 193 resultaten
Game- en schermverslaving: hoe ga je ermee om?
Hogeschool Thomas More
Vorselaar
24 apr. 2024
55 Euro
Games, social media, YouTube, soaps … ze zijn enorm populair bij jongeren en maken deel uit van hun dagelijkse bezigheden. Hoewel er kennis te halen valt uit deze kanalen en jongeren er dingen uit leren zoals het verbeteren van hun coördinatie en probleemoplossend denken ... kunnen ze voor sommigen verslavend werken met alle gevolgen van dien. Hun studies, concentratie, gezondheid en sociale leven gaan zienderogen achteruit. Tegelijkertijd halen deze jongeren er veel voldoening uit en geeft het hen een goed gevoel. Het is net dat goed gevoel dat verslavend kan werken. In deze interactieve vorming, kom je alles te weten over: Wanneer wordt gamen problematisch en is er sprake van een verslaving? Wat zijn de oorzaken? Hoe kan je het herkennen in een vroeg stadium en wie is er extra vatbaar voor? Welk gedrag zien we thuis/op school? Hoe kan je het gesprek aangaan als leraar met een leerling, wanneer je je zorgen maakt? Wanneer betrek je de ouders erbij? Hoe kunnen ouders en leraren samenwerken om bij een vermoeden van 'verslaving' de gepaste hulp te bieden? Kortom, hoe moeten we in onze huidige maatschappij omgaan met gamegedrag bij jongeren en alle schermen om hen heen (pc, smartphone, tablet, gameconsoles, tv …). We reiken jullie tools aan om met deze jongeren aan de slag te gaan.
SPECIAL Studeren met succes (voor leerlingen/studenten en ouders)
Hogeschool Thomas More
Online
24 apr. 2024
Kostprijs: zie website
Voor leerlingen: Studeren is hard werken. Maar hoe kan je er nu voor zorgen dat je met minder of evenveel inspanning betere resultaten behaalt? Als leerlingen zelfstandig studeren, kiezen ze er vaak voor om de leerstof over te schrijven in een samenvatting of te herlezen, met een markeerstift in de aanslag. Die populaire studeerstrategieën zorgen er echter niet noodzakelijk voor dat ze de leerstof diepgaand verwerken en lang onthouden. Welke studeerstrategieën zijn dan wel effectief? En waarom? In deze sessie krijg je heel wat interessante tips die je onmiddellijk kan toepassen. Voor ouders: Omdat ook ouders een belangrijke invloed kunnen uitoefenen op het leerproces van hun kinderen, bieden wij ook voor hen een vorming aan over o.a. hoe ons geheugen werkt, wanneer wordt geleerd, wanneer het enkel lijkt alsof geleerd wordt en wat het leren belemmert. We geven tips die helpen bij het organiseren van schoolwerk (op korte of langere termijn) en bespreken een aantal effectieve studiemethoden. Sprekers: Eva Maesen (voor leerlingen/studenten) en Tine Hoof (voor ouders)
Impulsdag: kansen voor de kunsten in OKAN
LUCA school of Arts
Gent
25 apr. 2024
0 Euro
Katholiek Onderwijs Vlaanderen, LUCA school of arts, Sint-Lukas Academie en S.M.A.K. de handen in elkaar met een programma waar de gemene delers tussen het OKAN-onderwijs en de kunsten worden verkend. Voor de eerste editie van deze samenwerking brengen wij een aantal interessante praktijken uit het kunst- en onderwijsveld bij elkaar in het museum. Het aanbod bestaat uit dialogen, presentaties en werksessies die nieuwkomers wil betrekken bij een artistiek kijken, spreken en maken.
Lesmoment: Dag
9u30 - 15u30 S.M.A.K. Jan Hoetplein 1 9000 Gent
De vormingsdag start plein-air met Museums of Belgium die een open atelier ontwikkelen om vliegers te maken en te vliegeren. Zij onderzoeken hoe tradities een verhaal kunnen worden over de ruimte, burgerschap en het poëtisch potentieel van het leren. Na een theoretische inleiding over de methode van Visual Thinking Strategies in relatie tot nieuwkomers kan je zelf aan het werk in parallelsessies VTS in de expozalen van het S.M.A.K. VTS is een toegankelijke methode om vanuit een kunstwerk een open gesprek aan te gaan. In de namiddag ga je praktisch aan de slag in kunsteducatieve workshops die specifiek ontwikkeld zijn voor OKAN-groepen. Je maakt kennis met initiatieven uit een museale context, het onderwijs en de sociaal-artistieke sector. We sluiten de dag af met een interactief gesprek tussen spelers uit het veld die vanuit unieke posities (leraar, leerling, kunstenaar) over de kansen en obstakels van de gemeenschappelijke grond tussen kunst en OKAN-onderwijs debatteren.
Oudercommunicatie, wat moet je hiermee als school?
Hogeschool Thomas More
Vorselaar
25 apr. 2024
145 Euro
Als directeur voer je gesprekken met ouders. En soms lopen die gesprekken prima: we verstaan elkaar, er wordt constructief geluisterd en naar een oplossing gezocht, de goede intenties van beide partijen worden gezien, de leerling vaart er wel bij. Maar soms loopt het niet zoals we willen: het doel wordt niet bereikt, onze goede bedoelingen worden niet gezien, emoties verhinderen dat er wordt geluisterd, het gesprek vergt veel energie en zindert na. In deze vorming verkennen we op een interactieve en waarderende manier: de aanwezige oudercommunicatie op school; de huidige aanpak en worden we zo bewust van eigen sterktes en uitdagingen; ingebrachte casussen en geven hierbij theoretische duiding en inspiratie; verschillende soorten gesprekken en oefenen vaardigheden in. Good practices van oudercommunicatie en praktische tools om beter oudergesprekken te voeren worden uitgewisseld. Je gaat naar huis met een frisse kijk op gesprekken met ouders, heel wat praktische tools en vooral gesterkt om deze gesprekken te voeren.
Lesmoment: Dag
Domein
Haal alles uit jouw iPad!
Hogeschool Thomas More
Mechelen
26 apr. 2024
125 Euro
Iedereen creatief met foto’s, video’s, muziek en tekenen op een iPad zonder betalende apps Heel wat scholen hebben iPads aangekocht die heel wat mogelijkheden bieden. Maar halen we ook alle mogelijkheden uit deze toestellen? Ben je ook bekend met de minder voor de hand liggende functies zoals teksten laten voorlezen, vaste app blokkeren, dicteren, autocuefunctie, stopmotion-filmpjes maken, greenkey gebruiken, muziek spelen op duizenden toestellen, schetsen en tekenen…? Leerlingen een weerbericht laten presenteren als een echte weerman of een verslag laten maken in het Frans of Engels vanop een historische locatie? Jezelf voorstellen in een origineel filmpje? Jouw eerste dansmuziek produceren? Tijdens deze vorming leer je heel wat handige kwalitatieve apps kennen en ga je er ook zelf mee aan de slag. Een iPad heeft niet alleen tal van verborgen toegankelijkheidsfuncties, ook de iWorks “native apps” zoals Pages, Numbers, Keynote, iMovie, Garageband, Clips en Freeform bieden heel wat creatieve mogelijkheden. Elke iPad bevat meer dan 45 gratis geïntegreerde apps die vaak onbekend zijn. Daarnaast is er ook heel wat gratis Nederlandstalig cursusmateriaal beschikbaar voor leerlingen én leerkrachten om aan STE(A)M, computationeel denken, eindtermen media of transversale eindtermen te werken die zowel bruik
Lesmoment: Dag
Domein
Denken met klasse(n): Ideeën voor het vak filosofie
KU Leuven
Leuven
27 apr. 2024
35 Euro
Filosofie wordt al ingericht in het derde, vierde en vijfde en volgend jaar ook in het zesde jaar van de richtingen Humane wetenschappen, (Maatschappij- en) Welzijnswetenschappen en Rudolf Steinerpedagogie. Op deze studiedag verrijken we de klaspraktijk van het filosofieonderwijs met wetenschappelijke inzichten en bieden we prikkelende ideeën voor leeractiviteiten.
Lesmoment: Dag
Dagprogramma met lezingen, workshops en materialenbeurs. In de voormiddag delen twee (voormalig) leraren filosofie de inzichten uit hun doctoraatsonderzoek die interessant zijn voor je filosofieonderwijs. In de namiddag inspireren een materialenbeurs en twee workshops (uit een keuzeaanbod van vijf) je filosofielessen. We organiseren vijf workshops waaruit je er twee kunt kiezen (max. 20 deelnemers per workshop). Bij inschrijving kies je de twee workshops van je voorkeur. Inschrijven is mogelijk tot woensdag 10 april 2024.
LIMBOlecture Neutraliteit in onderwijs: een spectrum aan visies
KU Leuven
29 apr. 2024
30 Euro
In dit event focussen we op het pleidooi van Patrick Loobuyck voor de invoering van het algemeen vormend vak LEF en demonstreren we hoe dit vak kan bijdragen tot levensbeschouwelijke geletterdheid.
Lesmoment: Dag
Domein
Effectieve binnenklasdifferentiatie haalbaar organiseren
Hogeschool Thomas More
Vorselaar
29 apr. 2024
105 Euro
Hoe kan je binnenklasdifferentiatie vlot en flexibel organiseren zonder daarbij de (werk)druk op jouw schouders te leggen? Tegelijkertijd werken we aan effectief onderwijs voor élke leerling door ondersteuning én verrijking op maat (zonder te vervallen in individueel onderwijs). Elke leerling zo ver mogelijk krijgen in zijn of haar leerproces is het doel. Daarvoor vertrekken we vanuit enkele theoretische inzichten en de principes van goede binnenklasdifferentiatie. Daarnaast gaan we ook praktisch aan de slag. Voorbeelden en good practices resulteren in het optimaliseren van de eigen werking. Deze nascholing leert je: - Welke principes belangrijk zijn om te spreken van goede en effectieve binnenklasdifferentiatie. - Hoe differentiatie geen synoniem hoeft te zijn voor meer werk. - Je rugzak te vullen met een veelheid aan differentiatietechnieken. - De vaardigheden om een lekkere en zinvolle differentiatiecocktail samen te stellen. - Je eigen onderwijspraktijk te optimaliseren met het oog op binnenklasdifferentiatie. Loop je in je onderwijspraktijk aan tegen het haalbaar differentiëren voor élke leerling? In deze sessie zoeken we naar optimaliseringen van je eigen klaspraktijk gestoeld op evidence-informede inzichten.